torsdag 22 september 2016

NU HAR MIN GUBBE TRÖTTNAT...

...på att jag "hittar på" en massa nytt att göra i trädgården!
Det kanske blev lite mycket sista tiden och det började i förrgår när vi äntligen tog tag i att flytta en trädpion som jag hade planterat lite dumt mellan den ljusa busken och en av dom röda smällspireorna. Och visst stod den väldans trångt, den syntes faktiskt inte alls. Men när jag planterade den där så var dom andra buskarna ungefär en halvmeter höga och breda. Det är dom inte nu fem/sex år senare.....



Rolle har tjatat om det här, han gillar inte att jag planterar för tätt - men jag gör det för att det inte ska se så tomt ut - så nu skulle han få sin vilja igenom. Vi skulle gräva upp den vitblommande "lilla" trädpionen.
Jag hade hittat den perfekta platsen för den, också mellan ett par buskar; en hängsyren och en brokbladig fläder, men med betydligt mer luft omkring. Den hade faktiskt stått så illa att jag inte ens sett hur stor den hade blivit. Så det gick åt en massa grävande - för Rolle - för att överhuvudtaget få upp den.
Att få ner den gick däremot lätt, så nu hoppas jag att den överlever och trivs på sin nya luftiga plats. Snyggt blev det iaf sett från vägen!

Efter vi flyttat pionen så klippte vi en massa gräs, så i förrgår blev inte mer roliga saker gjorda.  Så på kvällen satt vi på altanen och snackade lite om hur stor Kerria-busken nedanför altanen blivit. Man kunde knappt ta sig mellan poolen och busken när man skulle dra fram vattenslangen till växthusets vattencistern.
Då kom Rolle (Yes!) på den brillianta idén att han skulle ta fram sin eldrivna gamla numera oanvända häcksax (vi hade en hemsk amerikansk hagtornshäck i Stockholm) och ansa den lite dagen efter. Alltså som i går.....


Det där med "att ansa lite" var ju ganska meningslöst, så Rolle fick ta ganska mycket så det tog ett antal timmar innan vi var klara. För det gick naturligtvis jättebra att ta det värsta med häcksaxen, men sen måste man finputsa med en sekatör. Alltså mitt jobb...

Därefter måste man ju räfsa upp alla småkvistar, köra bort dom till vårt "kompostdike" och så kunde vi till slut kolla in resultatet på lite avstånd. Inte dumt alls!
Även om vi - och ni - vet att nu kommer busken växa ännu bättre nästa år, alltså åker vi på att klippa ner busken mycket mer då. Men...just nu är den nästan perfekt!

I morse när jag gick runt med Santos så räknade jag träden och buskarna i parken och fick det till 61 stycken. Men då är det inräknat två riktigt stora granar som vi stammat upp när dom var mindre, 2 små ekar som självsått sig och som beskurits och sen fick vara kvar. Likaså en tysklönn och ett pjolster som numera har blivit jättestora, samt en enorm hassel som fanns där tidigare.
Nu när gräset blivit grönt igen (beroende på den fuktiga natt- och morgonluften), så ser det riktigt tilltalande ut. Bilden ovan är på halva parken, den del som ligger längst bort utanför ruinen.

Den stora rosbusken (Rosa rugosa `Rugspin´) vid ruinen har några få blommor och doften är ljuvlig när man går förbi.



På innertomten är det numera endast ogräset som står för blomning. Alltså alla mina gulblommiga nunneört. Har inte hjärta att rensa bort dom. Några - ganska många faktiskt - ruggar får stå kvar för dom gläder mig med sina små blommor från tidig vår till frosten tar dom.

Istället för vackra blomfärger är det nu höstens gula och röda nyanser som har börjat visa sig. Även om några Rudbeckia fortfarande lyser sommargula. Och höstfärger är väl också rätt vackert - om det bara var så att man inte visste att vintern kommer efter. För den gillar man ju inte.....



Men så till skälet till att jag vet att nu har min käre gubbe tröttnat på att fixa i trädgården för i år.
Jag tittade på den här bilden av hörnan och den nyfixade stenrabatten bredvid växthuset. Gångstenarna som ligger där behövs ju inte längre, så dom ska tas bort och det ska sås i gräs.
När jag såg bilden kom jag på (idéer har man ingen brist på *fniss*) att vi ska flytta stenarna och lägga dom i kanten mot gräsmattan och samtidigt gräva upp gräset lite och göra en mjuk rundad övergång mot stenarna vid växthuset.  (Se en "ungefär-ritning på fotot nedan.)

Det kommer betyda att det blir betydligt lättare att klippa gräset med åkgräsklipparen. Som det är nu med den kantiga avslutningen mot växthuset, så är man livrädd att köra in i det. Alltså hoppar jag alltid över den biten och så får Rolle ta den när han kantklipper. Hade tänkt vi skulle börja med jobbet idag, men då sa faktiskt Rolle ifrån;
"Vi gör det i vår, för nu får det vara bra för den här säsongen!"
Och jag kan ju förstå honom, han gillar ju inte att jobba i trädgården som jag gör. Och jag kan inte göra det här jobbet själv, det läcker fortfarande ur hålet i magen så fort jag tar i för mycket. Så jag får väl ge mig.....fast det är jäkligt svårt!

7 kommentarer:

Ingrid sa...

Och vad är ett pjolster för någonting? Det ordet har jag aldrig hört förut. Jag kan förstå att Rolle har satt stopp för i år. Ni ska ju ha någonting att roa er med nästa år också!
Kram, Ingrid

Susie på Stjärnarve... sa...

Ett "pjolster" ' är ett träd eller vildväxande stor buske. Många brukar bara kalla det för sly.....*fniss*
Susie

Evas Kvarnaro sa...

Hej, jag har heller aldrig hört ordet 'pjoster' men däremot sly.
Ja 'de där Stockholmarna' har en massa knepiga ord, hi hi hi . . . och Santos springer där fram och tillbaka och är så gullig som man kan bli när man är en podengo.
Ja det är nog dax för både dig och Rolle att ta och 'hösta ner er', fniss
Man måste ta de långa månaderna för att ta igen sig och få nya krafter till nästa år.
Ni är inte dåliga till att hålla igång.
Det där sista med att göra mjuk rundad övergång blir toppen, det går jag med på !
Ja då blir det lite jobb till våren också, vilken tur, 'fniss'
Sköt om er goa vänner/ Eva

HWIT BLOGG sa...

Hm, ja alla projekt man har som dom bara stånkar över ha ha! Jag är ganska bra på att själv gräva och stöka i trädgården för att jag VET att han inte gillar det...
Näe ta lite ledigt nu och njut av det ni har, trädgården ser sååå fin ut tycker jag!
Ha en härlig fredag och en skön helg nu...
Kram Titti

trädgårdsdrömmar sa...

ja du susie gubbarna tröttnar förr eller senare.min gubbe måste ju hjälpa till och vattna lite nu när jag är nyopererad.inte så glad över det.
hade fint nu.

mammi sa...

Tiden bara flyger iväg. Hur i himmelens dar kan du ha alla namn i huvudet. Har "bara" ett namn i huvudet !!! Ginko, världens äldsta träd. Nej inte det vi har, men sorten. Man skall ta ett blad från den och alltid bära på sig, så skall man bli rik på pengar !!!! Har inte fungerat på mig i alla fall. Har nu fått tips om ett bekämpningsmedel för ogräs, perfekt. Inte så lätt att hålla ogräs borta på stora ytor med singel. Dels hela infarten, sen parkeringen, plats för 3 bussar samtidigt, har vi haft, sen hela gårdsplanen Skall ut och klippa den sista gräsmattan, bak gästststugorna, lidret m.m. Lite skillnad på gräslängden kan jag intyga. Halva har skugga i stort sett hela dagen, medan den andra halvan är torr som "fnöske". Nu får både ni och vi ta det lite lugnt !
Kramar till er 3
från oss 3

Anonym sa...

NI har verkligen stora ytor att sköta om, men vad fint det är!
Ha en skön söndag!