måndag 26 september 2016

"PROJEKT" UTFÖRT!

Jag lovade i förra inlägget att visa vad jag hade köpt för mer vårlökar men det får vänta till nästa inlägg. Följande var roligare att skriva om!
För två inlägg sen så skrev jag att jag hade fått en idé, men att Rolle hade tröttnat på trädgårdsjobb för säsongen. Jag skrev också att det skulle bli vansinnigt svårt att hålla sig från att göra "projektet" klart redan i år. I vår kommer man ha så otroligt mycket att ta hand om. Och inte 17 kunde jag hålla mig inte.....

Bilden ovan är från juni och man kan se "stenövergången" samt den brokbladiga järneken - och massor av ogräs - i den bit av rabatten som blev över när växthuset var klart. Där växte också tidigare ett jättestort (3-4 m högt) elefantgräs, men det försvann vid byggnationen. Gräset ställdes i vårt "kompostdike" där det faktiskt fortfarande lever.....

Så här såg det alltså ut för några veckor sen bredvid växthuset. Och då hade jag ändå grävt upp en massa ogräs och flyttat en del, t.ex. järneken.  Sen hade jag satt dit lite annat i stället, men jag var inte riktigt nöjd.....

Det fanns inte längre någon funktion för mittgången med grus och stenövergången (som var till för åkgräsklipparen). Så nu togs stenarna bort, även dom i fyrkanten vid staketet, och så såddes det gräs. Det tog sig jättesnabbt och på en sån här bild när man inte ser att det nya gräset är mycket grönare än det gamla bredvid, så ser det riktigt  bra ut (se ovan).


Sen la jag på sten över jorden på rabatterna och kände mig mycket nöjd, men...
...jag ville naturligtvis kasta mig över den där irriterande stenövergången och ta bort stenarna och sen så i gräs även där.  Och varför inte passa på att lägga stenarna som en kant mot gräsmattan på den "nyfixade" stenrabatten!?
Men det var då Rolle sa nej! Han tyckte vi hade gjort nog för säsongen och skulle vänta med det tills nästa år!
Men när jag visat honom ritningen på hur jag tänkt mig det hela - och så igår själv grävt upp alla grästorvorna - så höll han med mig. Det skulle helt klart bli mycket bättre. Nu skulle man dessutom obehindrat kunna köra förbi växthuset med åkgräsklipparen - utan att riskera att köra in i
glasväggen!

Eftersom jag igår endast blev halvklar - vi var bortbjudna på en härlig middag hos Ingvar & Margareta - och det var mycket mer jobb med det än jag trodde, så hjälpte han mig idag, Han la mer än hälften av kantstenarna, åkte iväg och köpte jord samt hämtade grus. Därefter sådde jag i gräsfrön där stenövergången legat - och så vattnade vi!

Jag passade också på att plantera dom tjugo allium jag hade fått hem, samt en stor planta (i sin kruka) med strandråg. Det är alltså det blåsilvriga gräset i mitten på bilden. Nu står det i framkant på stenrabatten där det är mycket soligt. Jorden är sandig och extremt torr så jag tror det ska passa den.
Att den har sin plastkruka kvar beror på att den är enormt invasiv.....

När vi drog linjen för kantstenen så var jag noga med att det skulle se snyggt ut från alla håll. Vi ville alltså inte ha någon rak linje, utan gärna en lite bågformad med sväng i ena änden - och
så blev det!
Jag är mycket nöjd, men.....nu måste jag kasta mig över stenen under det lilla trädet där den orange alunroten växer. Det är inte snyggt där, för det har växt in en massa ogräs - och jag vet inte heller om jag vill ha hela den rektangulära stenplätten kvar. Kunde kanske vara snyggt med bara en liten rund stensättning under trädet!? Men jag ska inte utföra den idén i år, jag lovar!
För så här är det i en trädgård; Man börjar i en rabatt och "ska bara" rensa lite eller flytta nåt.
Sen slutar det med att man måste göra om en hel sida av trädgården! Man är nog lite av en galen trädgårdsfreak i alla fall!!

3 kommentarer:

Rosor och ruiner sa...

Va bra det blev! Helt klart både snyggare och mer praktiskt, tänk när man kan förena dessa tu ;) Bra jobbat!

Kram Gunilla

Evas Kvarnaro sa...

Hej, nu gör jag och Rolf tummen upp för er - flera gånger.
Det blev verkligen mer passande, skit-snyggt (på svenska, hi hi)
'Lite' jobb, men sen när man ser resultatet är man nöjd.
Vila upp er lite nu, kramar/ Eva o Rolf

Unknown sa...

Jag fastnade för din sista tanke i inlägget, precis så är det ju, det är därför allting tar så lång tid. Man har en plan, som innebär att man ska göra om eller avveckla en plantering, ja, men då måste man först bereda plats för någon växt som man trots allt inte kan göra sig av med. Suck.
Alltid snyggt och lättskött med grusplantering, nu kan du allt känna dig nöjd med hörnan! Det ger ett ett rent och lungt intryck inifrån växthuset, härligt!
Kram
Marta