torsdag 26 januari 2017

BLOMMIG FREDAG - Månadens Bild

   Jahapp, då ska man försöka hitta den bästa, roligaste eller vackraste bilden tagen den här månaden. Lite knepigt, tycker inga bilder är direkt bra. Finns ju inga växter att fota, det är helt fel årstid.
Fast OK naturbilder är för det mesta vackra att titta på - bara man slipper snön, halkan och blåsten i verkligheten!


Den här bilden från Kovik är ganska vacker och framför allt är den representativ för hur det brukar se ut här på Gotland i januari med sitt tunna snötäcke. Men usch vad det drog kyligt från havet!
Fast idag när vi åkte förbi på väg hem från ett Visbybesök, så såg det helt grönt ut.

Den här bilden är inte så dum för den innehåller två av mina favoriter; Tulpaner och skumpa!
Detta var vad vi fick av våra middagsgäster på Trettondagen, dom vet tydligen precis vad jag gillar. Tulpanerna stod i 10-11 dagar och skumpan står perfekt i kylskåpet tills det blir en dag när man ska fira lite extra!!

Trots dom ovanstående så väljer jag en bild som varken är vacker eller kul, snarare tvärtom, men som kvalificerat sig ändå!
Den är från kalhygget på andra sidan vägen där det numera är riktigt ljust och soligt - men där snön ändå dröjer sig kvar. Men...notera flismaskinens gula arm längst till höger. Gubbarna var här i hela
3 dagar och båda dom två jättestora högarna är helt borta nu.
Jätteskönt - för dom var inte vackra precis!

Kolla också in den gulbarriga tujan som numera är en rödbarrig helt torr sak. Rolle ville spara den för att se om det bröt ut några färska barr - den bryter väldigt lätt normalt - men det tror jag inte.
Den är sorgligt nog helt död.....
😞

För fler inlägg under rubriken Månadens Bild hos fler bloggare gå till Bland Rosor och Bladlöss!







18 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Fina bilder! Ja kalhyggen är väl inte det snyggaste i naturen hi hi, men tulpaner och skumpa gör att kalhyggen blir lite vackrare :)
Önskar dig den bästa av helger nu!
Kram från Titti

Veronica sa...

Nä helt lätt är det inte att hitta vackra bilder så här års. Men dom finns. Det gäller bara att titta på rätt ställe.

Ha en fin fredag!

Unknown sa...

Fast man kan hitta mycket vackert i allt grått också! Trevlig helg! /Lotta

Carina sa...

Mmmm... jag håller med Lotta om allt det vackra som finns i det grå. Ser massa vackra grå nyanser i kalhygget som snart kommer vara grönt igen.

Trevlig helg! Carina

Min Lilla Kokvrå sa...

Vacker eller inte... ligger helt i betraktarens ögon.
Jag tycker t ex att den döa Tujan gör sig jättefint mot det gråa :)

Trevlig helg!
/Birgitta

Carita och Bertel sa...

Ja just nu händer inte så mycket utomhus, man bara väntar på det som skall komma snart. Det kan vara vackert ändå om man tar sig tid att se sig omkring, vackra bilder tycker jag. Kalhyggen dyker upp lite här och där, där man minst anar det. Vi bor inte på ett sånt ställe att vi drabbas men vi har trädgårdsbekant som får en helt annan trädgård till våren på grund av avverkning. det kan ju bli bättre med mera ljus men man vet ju inte, det får tiden utvisa. Ha det fint. Carita

Anita sa...

Januari är inte den lättaste månaden att hitta vackra bilder. Men som du säger, bilden behöver ju faktiskt inte vara vacker för att bli representerad som månadens bild. Jag ser armen på flismaskinen och det är väl då ändå skönt att dom fått bort högarna. Och att det blivit ljust och soligt där är väl kanske också bra. Annars så älskar jag din översta bild, jättefin! Och tulpaner och skumpa kan väl aldrig bli fel.

Önskar dig en skön helg!
/Anita

Anette i Torsåker sa...

Kovik besökte vi flera gånger då sonen ännu bodde kvar på ön. Minns en tidig junikväll, det var vansinnigt kallt och blåsigt. Mycket fåglar. Har stått där och tittat på åtskilliga sträck med gäss. Flera av dem gick ner för landning precis framför ögonen på oss.
Flishögarna kommer du nog inte att sakna;))
Trevlig helg!
/Anette

Anni sa...

Tulpaner, skumpa, död tuja och kalhygge - idag är du i ditt esse tror jag! :-D
Tur att du lade in bilden från vackra Kovik också. Länge sedan jag stannande till där. Ha nu en riktigt bra helg!

Merja sa...

Man får hitta på annat att glädjas över den här årstiden än trädgården. Fast alla skiftningar tar oss framme och den här tiden tar jag som en vilo period då jag gör annat än trädgård:)
Gillar första bilden!
Trevlig helg!

Anonym sa...

Fina alla bilderna, men den översta fastnade jag för redan tidigare när du visade den och den håller fortfarande.
Ha det bra!

Maribel sa...

Gillar den första bilden, ser ut som en tavla.Lite ödsligt och kargt. Vacker himmel.

Trevlig helg /Marika

Villrose sa...

Ja, det var noe for enhver smak...
Fin stemning i det første bildet (men sikkert et surt drag i luften).
God helg!

Anjas Hill sa...

Den första bilden är oerhört vacker. Om du fotar den månad för månad så att vi kan se hur landskapet förändras har du ju en fantasisk vy att visa året om. Inte tycker jag annars att bilden behöver vara vacker. Bara den säger något, så som din bild (fast den är ju dessutom vacker )

Allt gott!
/Anja

Marlise sa...

Schöne Fotos......trotz Januar
Bald kommt der Frühling.
Deine Idee mit den Headers finde ich gut.
Ich habe es auch einmal ausprobiert
Schönes Wochenende

Vackra bilder ...... trots januari
Snart kommer våren.
Din idé med headers är bra.
Jag försökte också det
Ha en trevlig helg.....kram Marlise

Anonym sa...

Januari är en svår månad ur trädgårds- och fotosynpunkt. Men jag gillar de bruna och grå nyanserna i dina utebilder och vilken trevlig present ni fick. :)
Kram Kristina

ellan sa...

Skumpa och tulpaner känns som en bild för mig. Såå mycket trevligare än snö och kalhyggen. :-)
Ha en fin kväll så här sista januari. I morgon kommer vi liiite närmare våren. :-)

GladiGrönt sa...

Jo men bilden från Kovik är så vacker. Fint komponerad! Här har vi inte mer snö än så. Vi har skottat snö bara någon enstaka gång på hela vintern. Snart är den över och vi klarat den i år också!/ Ha det så gott/Monica