söndag 29 januari 2017

FALUDDEN SAMT FEL FÄRG

Tyvärr var jag "tvungen" att byta header redan, Rolle klagade på färgen på den förra - som jag tyckte var riktigt snygg! Men jag hoppas den här duger också!?


Igår, efter det vi ätit lunch och Rolle "sparat" klart på väggarna i hallen med den inköpta färgen Siden (som naturligtvis visade sig vara totalt fel nyans), gav vi oss iväg för att försöka hitta nåt nytt ställe att ta en prommis på. Men inte var det lätt eftersom vi åkte söderut och där har vi varit nästan överallt!

Vi tänkte oss först till Vändburgsviken, där vi visserligen varit ett antal gånger tidigare men det var ett bra tag sen nu. Men så visade jag Rolle åt fel håll (jodå, solen har fläckar), alltså åkte vi ut på Faludden istället.
Kanske inte världens roligaste plats, det är bara en platt stor udde på 5 km som går rätt ut i havet från Sudret. Längst ut finns en militär anläggning med en f.d. fyr (som släcktes 2009) där man alltså inte  får vistas, men det är ett stort fågelskyddsområde innan. 
Så vi tyckte det kunde vara kul att gå ut på strandängarna. Besöksförbudet börjar inte förrän i mars. Det var ett helt fantastiskt väder, solen sken från en klarblå himmel och det var +5 grader...men det var otroligt disigt. Eller rättare sagt, det hade varit dimmigt på morgonen och lite dröjde sig kvar in över land! 

Santos fick springa precis som han ville, så han sprang naturligtvis fram - och förbi - den här "bollen". Men Rolle var också tvungen att gå fram och titta på den. Han är nästan lika nyfiken som Santos!
Det var en sån där "boll" som man märker ut var man lagt sina nät. Kul, tyckte Rolle, den kan man alltid få nytta av!?

Han hittar alltid nåt skräp att ta hem när vi är ute på våra prommisar. Och den här "bollen" var ganska trevligt att få bort från strandängen så det var helt OK. För det är inte så snyggt med en massa plast ute i naturen.

Så här otroligt blå - och molnfri - var himlen när vi vände tillbaka till bilen. Efter prommisen åkte vi till Hemse och handlade. Eftersom jag på morgonen slängt det sista av rosorna jag fått av Rolle för 3 veckor sen, så köpte jag en stor bukett med tulpaner.

Det fanns riktigt mycket i färg att välja på, så för en gångs skulle fick jag en jag verkligen är tokig i. Älskar ju lila och cerise!

Och på tal om färgnyanser. Den där Siden som vi tänkt oss till väggarna i hallen var hemsk. Den var alldeles äckligt rosalila! 
Nu får Rolle använda den som grundfärg och sen ska vi för det första ha en nyans som är betydligt ljusare men också mer dämpad. Absolut inte så rosa utan mer grått i den!
Jag har en sån där avancerad färgkarta med tusentals färgprover som dom har i färgaffärerna,
så vi får se hur det går!!

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Det är verkligen svårt med färgnyanser. Det blir inte alltid som man tänkt sig.
När vi skulle måla sovrumsväggarna ville jag ha en svagt, svagt rosa färg, eftersom den fanns i fondtapeten vi satt upp på ena väggen. Vi bestämde oss och biträde sa lite varnande: Ni är medvetna om att det blir rosa?! Jo, pyttsan! Man kan ana den rosa färgen, men absolut inte mera. Så det blev helt perfekt!
Du hittar säkert rätt du också!
Kram, Ingrid

Gunilla Teckenberg sa...

Vilka fantastiska vyer ni har där på ön! Det syns inte till en enda fågel men de kanske hukar i lä någonstans.

En god gärning att ta bort plasten från naturen där den inte hör hemma.

Kram!