måndag 27 februari 2017

VÄXTHUSJOBB

Idag har jag faktiskt haft det riktigt trevligt - TROTS gråvädret. Men det var hela +5 grader och inne i växthuset så regnar det ju inte!
Det började med att Rolle gick ut på morgonen för att fylla vattentunnan i växthuset som var precis tom. Anledningen till att han gjorde det - och inte jag själv - var att i höstas så bad jag honom att fylla tunnan INNAN han tog bort slangen för säsongen!

Men nej, det ville han inte höra talas om. För tänk om det blev svinkallt där inne, då skulle den frysa sönder. En 100-liters tunna, jag tror inte det!
Tvärtom, vattentunnor i växthus brukar man ha för att hjälpa  till att hålla värmen och vi har som mest haft några få minusgrader. Men han ville inte lyssna på det argumentet!
Så då sa jag att när tunnan blev tom så fick han springa fram och tillbaka med vattenkannor för att fylla den - vilket jag alltså bad honom göra idag!

Och han gjorde det glatt, inte en enda gny kom från honom. När jag sen gick ut för att städa upp lite, så hade han dessutom tagit  bort alla torra vindruvslöv som låg överallt. Ett jäkla jobb antagligen, för han var där ute i timmar!
Själv klädde jag av skyddet i växthuset, klippte ner torra växter, beskar limen m.m. samt vattnade. Och så klädde jag på skyddet igen. Fast klar är jag inte...

Eftersom jag inte sett så många vårlökar titta upp ännu, så kollade jag i krukorna där jag satt tulpaner och hyacinter i höstas.

 Nu gillar ju inte lökar vatten, men nu - för första gången sen jag planterade dom - var jag tvungen att spilla på lite. Jorden (som tydligen mest var torv) var så torr att den översta låg som en lös kaka ovanpå och man såg inga lökar. Men när jag vattnat då.....

Sen tittade jag ut på stenrabatten i hörnan utanför, hade för mig att jag hade satt lite där också. Och mycket riktigt - kolla på mitten så ser du några små skott.

Efter lite letande hittade jag fler skott, men jag kommer faktiskt inte ihåg vad exakt det var
jag satt här. Fast det spelar inte någon roll, alla vårlökväxter är vackra!

14 kommentarer:

Ruben sa...

Vad det ser fint ut i dina krukor! Och perfekt att hyacinterna och vad-det-nu-är (krokus?) kommer samtidigt! Det blir till att sitta i växthuset och sniffa ljuvlig doft framöver, förstår jag.
Hoppas Rolle sköter sig bättre i fortsättningen :-). Men du måste ju förstå, att han inte kan ställa upp på ALLA dina tokerier :-)

Ha det gott!
/Ruben

Ölandsvindar sa...

Jag har ju två mindre växthus, ett med isolerplast och ett gammalt i glas. I plasthuset brukar jag sätta på en frostvakt och ställa ut alla sålådor i mitten av mars. I glashuset är det snart dags att sätta ut korgstolen så jag kan sitta och se hur vinrankeknopparna sväller. Ingen dålig fritidssysselsättning! Det går ju att kombinera med en bra bok också.
Kram /Kerstin

Anjas Hill sa...

Visst är det härligt att komma igång med vårbruket!
Jag förstår att du har lyckats betydligt bättre med att uppfostra maken än vad jag har gjort ;-)
Härligt när vårlökarna kikar fram - i krukor och på marken.

Ha en fin vecka!
/Anja

trädgårdsdrömmar sa...

Nu är det roligt att titta runt lite efter tecken på att allt överlevt vintern.Gick en rond idag och herre min ge så mycket Rådjurs lort det ligger på gräsmattan,Dom har tydligen varit här ofta.Fast jag såg bara ett ställe där dom varit på en växt.Tur det för i höstas så satt jag inte upp några nät.
Kram.

Evas Kvarnaro sa...

Det blir spännande att se vad som kommer upp där, hi hi man glömmer fort jag vet ....
Då har ni haft lite jobb förstår jag, men det är sådant som man får räkna med eller hur.
Ja karlar ha eget tänk, inte värt att diskutera om olika händelser, jag vet hur det är,
'fniss'. Han ger sig icke och inte jag heller, hi hi ... lite eld i tillvaron blir det.
En härlig tid går oss till möte, vårmånaden stå vis dörren och välkomnar oss.

Ha de så bra vännen, gör inte allt på en gång . . .
Kram/ Eva

HWIT BLOGG sa...

Ja nu dyker de upp lite varstans, små ljusgröna vårtecken!
Hm, känner igen det där med tunnor och karlar hi hi...
Onsdag igen, ny månad och jag önskar dig en skön dag.
Kram Titti

lavendia sa...

Att ha en så stor vattentunna i växthuset skulle man kanske ha. Men tappkran verkar det och att den står litet upphöjd. Var har ni köpt den?
Och ett växthus i växthus har jag också tänkt på.
Jag städade också i växthuset en dag då det var riktigt varmt därinne. Man längtar till sådana dagar.
Nej blogglusten är inte riktigt tillbaka o ju längre det dröjer, ju svårare är det nog att komma igen. Men jag lever o har hälsan. Hoppas jag./ Britt

wiolettan sa...

Du är rolig du och duktig.
Tänk att ha så gröna fingrar och fixa och dona i växthuset. Bra att din man hjälpte till med vattningen, ja han hade kanske inget val. han kommer nog ihåg resonemanget från i höstas.
Det är så roligt att sätta vårlökar och sedan se hur dom kommer upp och följa dom till blommning.
Trevligt att få njuta av dina fina våralster.
Kram!

Rost och rädisor sa...

Nu har man verkligen glädje av växthus för lökar, vinterförvaring och tidiga sådder.
Tillämpar också metoden vattentunna i växthusen, fast allra mest nytta tycker jag det gör på sommaren för att hålla ner temperaturen och när vattnet är avstängt är det mannen som bär här också och det utan kink.
Ha det så gott
/Anette

Susie på Stjärnarve... sa...

Kommer tyvärr inte ihåg vad vattentunnan hette, hittade den på nätet och sen fick vi beställa hem den till vår lokala järnvarudetaljist. Efter 2 månader upptäckte jag att dom sålde den i Visby på den stora handelsträdgården Linds. Fast den vi tog hem själva blev lite billigare kan jag trösta mig med.....
Anledningen till att vi ville ha just den här 100-liters var att den på sommaren står precis utanför växthusdörren i hörnan innan den lilla trappan upp till altanen, så någon större fanns det inte plats med. Tillbehör som kran, anslutning till stuprör (om man vill ha det, vi kan inte det - det blir så mycket barr där) och den lilla pallen den står på ingick.
Susie

Ingrid sa...

Jag har just pratat växthus med dottern som vill ta bort det lilla sönderblåsta på Stenstugu och sätta upp en ett nytt mycket större som de kan ha som uterum vår och höst. Få se om hon lyckas övertala lillebror?!
Visst är det härligt när man ser att det poppar upp små vårtecken lite varstans.
Ha de´gott!
Kram, Ingrid

Anita sa...

Vilken mysdag. Förstår att du njöt. Det ser så fint ut i ditt växthus och härligt med krukan med lökväxter. Annars älskar jag den nedersta bilden. Stenar är så fint och sticker det dessutom upp gröna skott komponerade av några fjolårslöv ... ja då är lyckan total.

Ha en skön torsdag!

Kram Anita

Agnetas sa...

Hej Susie Vilken härlig tid du har nu framöver med alla lökar och växter, när du har ett så stort härligt växthus, våren kommer tidigare för dig. Kram Agneta

Lena i Wales sa...

Det börjar se riktit vårlikt ut hos dej nu och plusgrader är inte helt fel det heller.
Härligt med alla lökar,
Njut av vårens ankomst!