onsdag 31 maj 2017

INSEKTER & RÅDIS

Kom precis in efter att ha gått en runda med Santos, samtidigt placerade jag ut en ask med biologisk krigföring mot bladlöss i växthuset!
Alltså nyttodjuren gallmygga och parasitstekel. Innan det sprutade jag igår med ett biologisk gift från samma firma som tillhandahöll insekterna.
(Sen slutar det väl med att man får spruta gift mot dom också!)
En självsådd pensé sen förra året som växer i trappan vid entrén! Den kan man ju inte ta bort.....
Dagen började redan klockan 04.15 med att jag vaknade och inte kunde somna om. Vi la oss nämligen redan klockan 22.00 igår kväll. Det är inte klokt, jag som är nattuggla!
Men är man ute och jobbar i trädgården hela dagen så blir man trött tidigt. (Eller är det att man börjar bli gammal!?)

Nu har rabatten vid infarten med alunrot och stjärnflocka kommit igång och ser riktigt bra ut!
Men SÅ gammal är jag väl inte!? Och tjejerna som köpte pickisen blev helt chockade när dom fick höra att Rolle blir 77 i november. Dom trodde han var runt 67!

Några Allium (prydnaslök) som är en växt jag är tokig i. Planterar alltid en massa lökar av olika namnsorter i olika lila nyanser varje höst. Men oj vad små dom är i år, måste vara vädrets påverkan!

Det var strålande sol når jag vaknade, så det utlovade regnet verkade som om man skulle missa idag också. Men...framåt förmiddagen så började det dugga och till slut så hade det kommit hela 8 mm. Vilken lycka!

En sort som är lite mer rödlila än den på förra bilden. Man ser också att det är några lupiner som håller på att slå ut - och dom är rosa! Jag har alltid trott att dom självsådda (jag har dom i nästan alla pallkragar i år) blir blå, men här har t.o.m. dom vita perenna som jag haft i så många år förändrat sig och blir rosa i år.
Hade vi inte fått något regn idag hade jag varit tvungen att vattna hela dagen. Istället kunde jag sitta inne och njuta framför datorn. Efter gårdagens tuffa arbetspass så var det riktigt skönt att bara vila sig. Men...det blir tråkigt i längden så jag är glad över att man kan vara ute och jobba i
morgon igen!

Fler Allium - som är lite mörkare blålila - vid växthuset.
Mer lila men nu ihop med gulgrönt vilket jag tycker är en läcker kombo (se nedan). Men som en besökare på en trädgårdsvisning sa bakom min rygg; Konstigt att hon inte tagit bort växter som är sjuka! Så det är inte alla som delar min förtjusning i gula och gulgröna bladväxter!!
En blåklint med gulgröna blad och en självsådd orkidé; Pers Nycklar. Eller som Rolle brukar kalla dom på äkta södersnack; Perres klysingar!

Och på tal om min gubbe så måste jag ge honom en eloge. Han har ensam varit ute i regnet och gjort nytta i trädgården UTAN att jag bett om det! Det ni!!
Busken på bilden nedan, en rödbladig smällspirea var den första av dom c:a 10 olika sorter jag har som jag planterade för 12 år sen -  och den håller på att torka in. Idag sågade Rolle bort 7 stycken GROVA och jättehöga grenar. På resten finns det blad, även om dom är ynkliga. Så nu när vi fått regn så håller jag tummarna!

Physocarpus opulifolius ´Diabolo´
Dessutom passade han på att spola av altanen från allt frömjöl. Den var faktiskt helt gul - vi har ju svartlaserat golv. När vi satt ute igår och det blåste till lite, så såg det ut som om det rök i hela kohagen bakom oss. Men det var moln med frömjöl från alla tallar. Det var nästan så man inte kunde sitta ute. Det är tur att man inte är allergisk.....

Robinia pseudoacacia ´Umbraculifera`
Jag håller också både tummar och tår för den otroligt vackra bollrobinian som idag har fått ett litet lätt grönt flor. Rolle spillde på den c:a 1 kubik med vatten för 5-6 dagar sen och nu när regnet har kommit så kanske den hämtar sig ännu mer.....

Här på baksidan har dock inte prydnaslöken börjat blomma ännu, det är lite skuggigare.
På vägen från växthuset så gick jag inte in direkt utan fortsatte till baksidan av ett visst skäl. När jag kom förbi den enda av dom tre piedestalerna med klematis som jag har kvar (dom andra blåste sönder förra året och jag la igen rabatterna under) så tyckte jag att funkian var så snygg att jag var tvungen att ta ett kort på den också!

Rhododendron ´Centennial Gold´
Skälet till att jag var på baksidan var att jag hade fått se nåt gulvitt blomma längst bort i murrabatten. Alltså blommade den otroligt vackra, men enda, Rhododendron för första gången. Och det ett år då det har varit sån hemsk torka!?
Det här är ju en växt som egentligen inte trivs alls här i vår kalkrika jord, men jag har gjort allt för den med bytt jord till "sur" och så har jag faktiskt vattnat den under våren.

För man bara MÅSTE åtminstone ha en "rådis"!


1 kommentar:

Unknown sa...

Härligt att vi fått lite efterlängtat regn! Kunde dock varit mer, blir aldrig nöjd, men man får tacka för det vi får.
Vackra blommor du alltid kan presentera! Jag tycker mycket om din gruslagda rabatt.
Ha det gott vännen! Kram