söndag 11 juni 2017

NU BLOMMAR DET...

Igår gjorde vi absolut ingenting i trädgården, förutom att jag vattnade i växthuset förstås. Det var nästan så man skämdes! Men efter att ha jobbat hårt i veckan så hade både min käre gubbe och jag lite känningar i våra kroppar, så vi var tvungna att ta det lite lugnt.
Alltså blev det en biltur norröver och sen besök hos en god vän. Innan dess spolade Rolle av altanen. Det har varit så enormt med frömjöl från tallarna i kohagen bakom att vi nästan inte har kunnat sitta där ute. Fast det har ju inte gjort så mycket, vädret har inte varit så tilltalande heller. Men nu verkar det som frömjölets tid är över för i år och att vädret styrslat till sig!

Så vad är det för "hårt" jobb vi har ägnat veckan åt. Jo, det tråkigaste av allt; ogräsrensning!
Så här såg det ut i "stenhörnan" innan och efter Rolles rensning!
Det finns dock en hel del "fina" växter kvar. Det gula trädet i hörnan är ett korstörne (Gleditsia `Sunburst´), sen är det rödbladig alunrot och rödbladig kärleksört och en lite ovanlig namnsort av lavendel, `Blue Cushion´. Så följer några silverkungsljus, en självsådd rödbladig smällspirea, rysk martorn och det numera (sen den blåste sönder) lilla vintergröna oxbäret. 

Själv tog jag mig ann "stenrabatten" invid entrégången.  Inte heller speciellt kul!

Det längst till vänster är nunneört som växer precis överallt. Det är dock vackert så alla ruggar rensas inte bort, men just här passar nunneörten inte så dom plantorna rensades bort!
Mina väninnor i Stockholm har fått nunneört med sig hem under åren, men där funkar "ogräset" inte - konstigt nog. Vet inte om det beror på plantorna eller på väninnorna!?

Här på kortsidan av "innertomten" dog den stora rosenripsen i år. Visserligen finns det några små stänglar kvar, men jag tror inte att dom tar sig. Dessutom har jag kommit på att det är faktiskt riktigt fint när den här stora (3 m hög och lika vid) busken försvann. Det känns betydligt luftigare och man ser rosenspaljén och dess blommor.
Alltså precis som vanligt; Inget ont som inte för nått gott med sig!
Och på tal om rosenspaljén och dess rabatt samt ogräsrensning, så ser jag att det är dags att återigen - för 3:e gången i år, rensa rabatten så inte ogräset tar över!
I pallkragarna växer det så det knakar och numera finns ingen färgkoordination alls. I den här nedan t.ex. finns det självsådda rosaröda och vita lupiner, ljuslila självsådda rutor, lila - av mig satta - Allium och så ska det någonstans finnas lite dagliljor. I vilken färg vet jag dock inte.....

Det här tror jag ska föreställa ett lilablommande violkungsljus, eller också är det en klätterstormhatt. Någon som vet? Har nämligen för mig att jag haft det också i den pallkragen!
Bredvid det kommer det upp flera stänglar av min mörklila, nästan svarta, favoritiris Midnight Majesty som jag flyttade hit några rhizomer av innan långrabatten grävdes upp.
Det är alltså den Iris som skulle kostat 390:- men som Zetas tog fel pris på av min väninna som tog den hit. Kassörskan kunde inte tro att den kostade så mycket, så hon tog 39:- istället.


Det här är i alla fall lupiner som självsått sig. Jag har numera MASSOR av lupiner i pallkragarna, men jag gillar dom - både blommorna och bladen - så jag rensade inte bort alla i våras. Det roliga är att nästan alla är i olika färger, vilket gör det hela extra trevligt.

Och visst var det en stjärnflocka som trängt ut löjtnantshjärtat ur sin pallkrage. Men det är den mörka, så den får växa kvar!

Och på tal om mörk så satte jag ett gräs - Pennisetum `Purple Majesty´ - tillsammans med en rosa blomma och ett skott av en rödbladig smällspirea i krukan på brunnen.

Många självsådda skott har man hittat i år. Just den här nedan tillhör dock ogräs egentligen, men Rolle bestämde sig för att flytta det till "parken" där det dött en barrväxt.
Det är efter en silverbuske som växte i långrabatten men som vi tagit bort (trodde vi). Här kan den dock växa och sprida sig, det är helt OK!
Santos tittar som vanligt bortåt vägen där grannarnas snygga tjejer kan dyka upp: En strävhårig tax och en liten pudel. Fast dom löper inte just nu så dom är inte intresserade av Santos!

Syrenerna blommar fortfarande, även om hängsyrenen inte har brutit ut ordentligt ännu. Vilket känns bra så att åtminstone några syrener blommar till midsommar då vi ska ha en liten lunch här.

Den här syrenen är jag extra förtjust i, den heter Syringa `Sensation´ -
och med den avslutar jag dagens inlägg!


4 kommentarer:

Ruben sa...

Vad kul att se lupiner, en väldigt underskattad blomma. Mina har inte kommit lika långt, men visar åtminstone lite färg i knopparna. Annars tycker jag att det har hänt ganska mycket i trädgården den sista veckar. Det är på gång!!

Ha det gott!
/Ruben

Evas Kvarnaro sa...

. . . . inte gjort något? Ni grejar ju hela tiden så nog måste man ta en liten paus emellanåt. Så fint ni gör det.
Kusinerna är jätte fina.har inte de sorterna. Jag fick en stjärnflocka av Maria för nåt år sen och den växt sig hög på 1,5 m imponerande fin.
Hos oss har det regnat otroligt mycket men naturen kräver allt nu.
Må så gott/Eva

Evas Kvarnaro sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Ingrid sa...

Det blommar som vanligt så vackert hos dig. Visst är ogräsrensning tråkigt, men det är tacksamt också, för man ser ju verkligen att man gjort någonting.
Kram, Ingrid