onsdag 5 juli 2017

BUSKAR

Vaknade till en härlig morgon, men när Rolle som vanligt slog på radion höll jag på att ramla ur sängen. Vi hade för ovanlighetens skull Gotlandskanalen på annars brukar det vara 1:an. Och där chockades man av en ung kvinnlig röst som i mycket hög enormt skrikig falsett var hallåa.

Hit bredvid växthuset flyttade jag den lilla guldalmen som inte velat ta sig ordentligt någonstans.
OK att unga ska få komma fram och träna för framtida jobb, men någon j....a måtta får det väl vara. Man ska väl i sådana fall ta någon lokal förmåga med bra radioröst.....

Almen är fortfarande efter fem år lika oansenlig som när jag planterade den på det första stället - i parken!
Den här personen var varken det ena eller hade det andra, alltså någon lokal tjej eftersom hon ovanpå den fruktansvärda rösten pratade med en helt annan dialekt än gotländska.
Det tråkiga var att man blev väldigt irriterad redan innan man gick ur sängen - den fina morgonen blev alltså förstörd!

Här vid staketet mot infarten växte guldalmen innan jag flyttade den. Istället grävde jag ner den lilla japanska lönnen
- Acer palmatum `Garnet´ - som stått i växthuset sen förra sommaren. Innan dess växte den i murrabatten på baksidan, där den inte trvides alls!
Så nu gäller det att bara se fram mot det positiva i dag. Fast att åka till vårdcentralen och drop-in hos sjukgymnasten är kanske inte det allra roligaste. Men...efter flera månaders till-och-från ont i ryggen måste det göras. 

Som synes är almen mörkt grön med bara lite skiftning i rött. Tror faktiskt att den ska vara rödare, vi får väl se nu när den kommit ut i friska luften - och fått en massa torv under sig. Sen är det bara att hoppas att den överlever.....
Innan jag åker dit ska dock en del göras, men inget storjobb. Bara det vanliga, alltså vattna alla mina krukor och i växthuset.....

Igår var det ju 4:e juli och då firade vi USA´s Nationaldag med lite sangria på altanen vid USA-dekorationen. den fick vi av våra vänner Hasse & El-Jay när dom besökte oss för 4 år sen.
Dom var även här förra året, men i år kommer dom tyvärr inte!

Nedanför altanen har jag planterat en gulbrokig "silverbuske" (Elaeagnus `Limelight´). Tidigare hade vi en guldhumle där, men den klättrade upp och tog över hela altanräcket trots att jag klippte den minst var 3:e dag.

Då är den här busken helt klart mycket trevligare, speciellt med tanke på att den är vintergrön.
Så redan tidigt på våren har man något gul/grönt att vila ögonen på!

3 kommentarer:

wiolettan sa...

Så fint du har det. Jag bara sitter och njuter av alla vackra blomster och all grönska. Måste kännas härligt att ha en så´n trädgård, fast jag förstår att det är mycket jobb som ligger bakom.
Jag log igenkännande då jag läste det du skrev om rösten i radion. Tänk så många gånger som jag har tänkt samma sak och retat mig på det som du nämner. Jag tycker om olika dialekter men just nyhetssändningar är det lite jobbigt att behöva anstränga sig för att förstå vad dom säger. Pipiga röster, du är rolig du, men jag förstår.
Ha det bra.
Kram!

Ingrid sa...

Tack, tack!
Jag har retat mig på den där människan länge och förundrat mig över att hon tillåts vara i radio. Dialekter och/eller invandrare som talar med brytning får man finna sig i, men hon är ju bara för hemskt! Är det mobbing att säga det? Jag får dåligt samvete.....
Kram, Ingrid

Rosor och ruiner sa...

hihi, fanns det ingen avstängningsknapp...? Förlåt, kunde inte låta bli, nej jag hade nog själv retat mig på rösten, jag fastnar ofta i HUR folk pratar än VAD de pratar om... tex gjorde jag det i skolan när lärarna pratade... hm inte så smart kanske...;-) tycker det är roligt med dialekter och härmar ofta roliga dialekter... Men gotländska i radio och teve kan jag tycka är lite "töntigt" men det är nog för att jag själv pratar så!

Ha det gott i din fina trädgård!
Gunilla