fredag 14 juli 2017

EN TREVLIG ÖVERRASKNING...

...som jag dock har haft mina aningar om i en vecka redan! Fast jag var inte säker på att det skulle bli verklighet!!
För tre år sen avled - till vår stora sorg - vår granne och mycket goda vän Bibbi i cancer. Hennes man som bor kvar i huset i Örby, har under åren som gått hört av sig lite till och från. 

Ytterligare en ornamental växt (visade en igår) som växer precis vid växthuset.
För en vecka sen ringde Jola och berättade att han hade tittat på ett hus på nätet som han var lite intresserad av. Huset var alldeles nybyggt, det var ett enplanshus och låg i Gnisvärd ovanför Tofta.
Alltså c:a 2,5 mil härifrån och 2 mil nedanför Visby.


Idag ringde han och berättade att affären var klar, huset som är på 135 kvm och har 4 rum är hans om 14 dagar! Jättekul!! Det ska bli väldans trevligt att få en vän till boendes här på Gotland!!!
Det trista i sammanhanget är att Bibbi ville väldigt gärna flytta hit och dom letade hus precis innan hon blev sjuk - sen var det ju inte aktuellt längre tyvärr.

Idag pysslade jag lite i växthuset som vanligt och sen rensade jag klart dom 5 första pallkragslådorna. Jag fick ihop 4 absolut smockfulla lövkorgar (se bild nedan på min lövkorgsvagn) och ändå ser det inte ut som om jag tagit bort nåt!? Bilden är alltså tagen efter rensningen.....

Rolle - som idag har rensat ute i parken, bl.a. runt den döda traktorn - är bussig och tömmer korgarna åt mig. Jag tömde två själv, men sen upptäckte jag att det var för jobbigt för ryggen.

Både igår och idag har vi suttit på "lilla altanen" på framsidan. Det ligger nämligen i skugga på dagen och det är skönt när man suttit i solen och jobbat. Där satt vi och drack iskall
äppelmust, medan vi glodde på alla turister som åkte förbi. På vintern är det kanske en bil i halvtimmen, nu är det massor. Speciellt dom dagarna det är fint väder och dom ska åka ner till havet för att bada (läs solbada, bada gör ju inga nu för tiden).

I tre inlägg har jag visat vilka rosor som slagit ut och det tänkte jag fortsätta med. Bilderna ovan är visserligen på en bergsros, alltså en Cistus - men den nedan är på en riktig ros: klängrosen `Goldstern´.

Den är mycket vacker och jag älskar färgen på den, men.....den är lite i känsligaste laget  och har frusit ner flera gånger.

Här är en till som jag gillar färgen på: California Poppies. Uppdragna med frön jag fått från USA. Och så Santos förstås, hans färgnyans är ju allra bäst!

Nu har dagliljorna börjat blomma också, men vilken som är vilken är inte längre så lätt att veta. Jag har ju rensat och flyttat och grävt om och.....

Som synes växer det ett och annat i lådorna, det verkar faktiskt som om plantorna trivs otroligt bra där. Även om det kan bli lite torrt ibland. Vi är nog tvungna att vattna dom snart faktiskt.....

Slutar "dagens inlägg" med en blomma som har den absolut starkaste färgen av alla;
Purpurklätt - som jag älskar!

3 kommentarer:

Marlise sa...

Das ist jetzt die schönste Zeit im Garten.
alles blüht.
Dein Garten sieht wirklich sehr schön aus!
Aber ihr habt auch wirklich viel Arbeit im Garten.
Schön, das ein Freund in eure Nähe zieht.
Hier bei uns ist die Hitze vorbei, es regnet jetzt öfter,
das ist angenehmer, besonders wenn man arbeiten muss.
Ich wünsche dir/ euch weiter einen schönen Sommer

Detta är nu den bästa tiden i trädgården.
allt blommar.
Din trädgård ser riktigt nice!
Men du har verkligen en hel del arbete i trädgården.
Vacker, dra en vän i din närhet.
Här hos oss värmen är över, det regnar oftare nu
som är roligt, speciellt om du har att arbeta.
Jag önskar er / dig på en trevlig sommar
Kram Marlise

Theresa williams sa...

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal bröt han upp med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag Mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett problem med förhållandet, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavaren som hjälpt mig med mitt eget problem. Email: drogunduspellcaster@gmail.com du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
Genom drogunduspellcaster@gmail.com

Unknown sa...

Grattis på din Årsdag. Ha en mysig dag nu när det är sommar.
Uffe och Eva.