torsdag 31 augusti 2017

GULT, MASSOR AV GULT

Jag vet att många inte gillar gula blommor (eller blad) i trädgården - och sån har jag också varit. Men...det var nog för över 25 år sen. Jag vet också varför det gick över! 

Eftersom vi på den tiden ofta besökte England var vi många gånger till Wisley Gardens som ligger söder om London. Där finns en jättestor lokal med en massa trädgårdsrelaterade saker till försäljning och där hittade jag roliga, spännande och underbara trädgårdsböcker. En som bl.a. innehöll en artikel om en otrolig trädgård med enbart gula blommor - och den var helt fantastisk!
Så jag omvändes..... *fniss*
Sen är det ju så att gult - som alla färger - finns i så många olika nyanser, allt från blekt månskensgult till varmt orangegult eller gult med dragning mot aprikos eller..... 
Så hur ska man kunna ogilla alla!?

Nu är ju jag en person som gillar starka färger, så i min trädgård är nog dom gula blommorna oftast starkt färgade, men det finns naturligtvis undantag.

Dessutom gillar jag att blanda färger, eller att plantera växter i olika nyanser av en färg bredvid varandra. Vem kan tycka att det är "fult" med grönt till gult, lila till gult, cerise till starkt orangegult, eller ljust gult till mörkare gult!?

Fast jag ska villigt erkänna att jag har lite svårt med dom spikraka raderna av röda och gula tulpaner (som förmodligen är inköpta i matvaruhandeln) på våren. Men egentligen är det inte färgkompositionen jag ogillar, det är hur man planterat dom! Jag är ingen älskare av raka och formella planteringar!!

Just nu på sensommaren är nog den gula färgen allra vanligast, även om det förekommer andra också. Men jag tror också att det är just nu då man vet att sommaren snart är över och kylan snart är på väg, som man verkligen behöver den soliga varma gula färgen!


Fast jag har annat kul än gult just nu naturligtvis. Som dom "aprikosrosagula" bären på den lilla busken som jag helt och hållet glömt namnet på. Måste gå igenom mina papper och se om jag hittar det någonstans.
Nu vet jag! Det är en bärhyperikum: Hypericum x onodorum `Magical Beauty´ som jag köpte för fem år sedan på fastlandet hos min favorithandelsträdgård.

Men rosa är ju nästan alltid snyggt, den här varmt rosa dagliljan är inte dum...

...men även den här isrosa höstanemonen - som jag fick en liten planta av min f.d. granne och väninna Bibbi. Jag planterade den i vägbanken vi hade på baksidan, men när banken grävdes bort trodde jag att höstanemonen var borta helt och hållet.
Det nhär var många år sen, men i år har den verkligen glatt mig och kommit upp i ett skräpigt hörn i närheten. Till min stora glädje eftersom Bibbi inte längre finns ibland oss!

Den här dvärgbenveden ovan och den stora vanliga nedan är ovanligt tidigt på väg mot sina otroliga höstfärger. Måste bero på den torra sommaren.

Om någon undrar vad vi roat oss med idag i det härliga sommarvädret; Sol, vindstilla och 24 grader, så kan jag visa att Rolle har rensat brännässlor under rosenbuskaget i parken medan jag stammade upp den lilla bollpilen (Salix bullata) bredvid.

Sen grävde vi upp en rödbladig pelarfläder alldeles ovanför och flyttade till förträdgården. Det är alltså "pinnen" i mitten på bilden nedan,

Fast vi beskar fler små träd och buskar i "parken" och så körde Rolle bort det i bilen till återvinningen, medan jag klippte gräs. Det senare jobbet kan man ju alltid "roa" sig med.....

Den enda av oss som inte gjorde någon nytta idag var Santos. Det enda han gjorde var att gnälla för att vi var så länge i parken där han inte får vara med lös!
Till slut tröttnade han helt och så såg jag honom gå och leta efter nått ställe där han kunde krypa under gunnebostaketet. Det har han gjort tidigare, men där har husse lagt en stor sten numera. Det är inte så att han sticker någonstans, men han vill helst vara precis där vi är och jobbar. Han är inte så lite sällskapssjuk! 

Susie

2 kommentarer:

Evas Kvarnaro sa...

Lika sällskapssjuk är Ludde, han är hopplös till att pipa högt om han inte får som han vill och han fick som han ville. Dumma jag fick extra jobb för att jag var snäll och släppte honom, så han stack direkt till Rolf och där fanns lerig jord efter nattens störtregn och där började han gräva, hjälp . . .
Det blev till att gå in och duscha honom rejält och det 'jobbet' tar minst en halvtimma med torkning och föning, det behövs för han darrar som ett asplöv efter tvätten. Sen måste jag också duscha, jag är helt slutkörd och svett, jäkla kära hundskrälle, hi hi . . .
Då behövde inte Santos någon strut denna gång ?
Applåd till din gula fina sida på bloggen, både Header och 'grundväggen' blev gula. Visst är väl gula blommor vackra, de lyser faktiskt upp fint i trädgården på natten också, det har jag sett hos mig fast jag inte har så många gula blommor just nu. Men gula dahlior, solrosor, solhattar finns.
Gult är absolut inte fult.

Godnatt vännen/ Eva

Unknown sa...

Förutom att gula nyanser på blommor är båda vackra och lättkombinerade så väcker man dessutom uppmärksamhet bara genom att "våga" använda sig av dem, känns det som. Jag har alltid gillat gult i trädgården, både blad och blommor.