torsdag 24 augusti 2017

VI FIRAR...

...att sommaren är tillbaka! Igår var det ju höst med gråväder, kyla - bara +16 grader - och regn till och från hela dagen!!


Det började med att vi kom ut riktigt tidigt i trädgården och fick en massa jobb gjorda som vi skulle ha gjort igår. Bl.a. beskära buskarna och träden vid infarten - tog halva dagen -  så nu finns det kvistar och grenar att fylla hela skåpbilen med. Sen rensade jag dom sista pallkragarna klara medan Rolle åkte in till Hemse och handlade.

Han kom hem med 10 röda rosor till mig, helt utan orsak! Fem fick stå på altanen där vi satt oss med varsitt glas Cincano Bianco, medan dom andra fem hamnade i matrummet. Men vi bestämde oss för att sitta ute och äta, det var hela 22 grader och vindstilla.

Först tänkte jag grilla, men istället gjorde jag "Japansk Kyckling på salladsbädd" och det var riktigt gott. Vi tog varsitt glas vin till maten och satt länge efteråt och pratade om vad vi gjort - och vad vi ska göra i morgon om vädret håller i sig.

Santos gick inte lottlös han heller, han fick sin "tuggis" och rusade som vanligt snabbt ut på gräsmattan nedanför altanen och knaprade i sig den. Han älskar sina tuggisar.....

Innan vi flyttade oss till matbordet så kollade vi runt på altanen för att se om något speciellt
måste åtgärdas. För det vet man ju som husägare, att alltid är det något!

Den ena av dom dekorativa fjärilarna i Agapanthus-krukan målade Rolle om igår när det var dåligt väder. Han har en specialfärg som tål allt; Att sitta ute i regn och snö eller t.o.m. i vatten om det skulle behövas. Den röda hade bleknat, det var ju några år sen jag fick dom av mina tyska bloggvänner när dom var på besök. Den gula såg vi nu var inte heller så fräsch längre.....



 Alltså tänkte han måla den gula med samma röda färg som det är på blomhållaren till vänster, lite mörkare röd. Men...när han skulle ta bort den från krukan upptäckte han att en stängel från Agapanthusen växt igenom fjärilen, så den får vänta till blomman vissnat.

Vi satt där ute ganska länge, men till slut började det bli lite kyligare och dessutom var man trött. Vilket helt klart syns på bilden! Man blir det när man jobbat ute precis hela dagen.....och det är jag nu med och både Rolle och Santos sover - så jag får bara önska dig
GOD NATT!

12 kommentarer:

Marlise sa...

Das du die Schmetterlinge immer noch hast....
wir waren 2014 bei dir :-)
Da muss ich meinen Schmetterling auch neu anmalen.

Att du fortfarande har fjärilar ....
Vi var med dig 2014 :-)
Jag måste måla min fjäril igen.
Kram Marlise

Maggan sa...

Så gulligt av din man att köpa röda vackra Rosor. Det är ju verkligen någonting att fira att sommaren fortsätter ett tag till kan jag tycka.Ni verkar ha en trevlig altan och ingenting smakar så gott som just att äta ute och även njuta av sensommarvärmen.Ha det gott/Margareta

Ingrid sa...

Tur att maken passade på igår, för i dag har sommaren lämnat oss och det är höst......
Kram, Ingrid

Rosor och ruiner sa...

Va härligt att kunna jobba ute hela dagen och sedan sitta ute på kvällen. Det har inte varit jättemånga fina kvällar i sommar tyvärr. Man får ta vara på det som är. Härligt att få röda rosor!
Kram Gunilla

HWIT BLOGG sa...

Regn och åter regn här...det inte blivit så många kvällar i växthuset denna sommar! Kyla och mygg har satt stopp för det! Kyla och mygg hör väl inte ens ihop??! Nåja, fredag och jag önskar dig en skön helg nu...
Kram från Titti

Agnetas sa...

Hej Susie
Vad trevligt att din man köpte så fina röda rosor till dig igår, rosorna lyser upp så vackert på bordet på uteplatsen, kyckling salladen såg också god. Ha en fortsatt trevlig kväll med din man.
Kram
Agneta

Marlise sa...

Hej Susie,
En speciell hälsning för dig på min blogg.
Från fjäril till fjäril.....Kram Marlise

Marlise sa...

Ja, wir waren Anfang Juni 2014 bei dir.
Vor gut 3 Jahren, also noch nicht so lange her.
Wir kommen auch bestimmt noch einmal wieder.
Aber wie du schon auf Evas Blog geschrieben hast:
Gotland, ist auch für die Schweden weit weg.
Für uns Deutsche noch weiter, weil 2 Fähren :-)

Ja, vi var med dig i början av juni 2014.
3 år sedan, så inte så länge sedan.
Vi kommer definitivt att komma tillbaka igen.
Men som du redan har skrivit på Eva's blogg:
Gotland är också långt borta för svenskarna.
För oss tyskare fortfarande längre eftersom 2 färjor :-)
Kram Marlise

wiolettan sa...

Jag bara älskar dina fina bilder av trädgården och allt annat vackert.
På tal om vackert. Vilken mysing till man du har. Komma hem med en så fin bukett blommor så där utan vidare. Eloge till honom, men jag förstår att du är väl värd dom.
Roligt att ni fick så mycket gjort.
Härligt och sitta där ute och att det inte blåser är en klar fördel.
Ha det fint.
Kram!

Evas Kvarnaro sa...

Hej, så tittar jag in en gång till på din blogg och ser att min kommentar inte är med, knepigt ! Vet att jag skrev !
Har varit 3 dar i Ängelholm själv i förra veckan,det kändes riktigt bra, sen trevligt att kunna umgås lite med bb efter deras skoldag.
Härliga röda rosor, det är kärlek i dem.
Kram/ Eva

wiolettan sa...

Hej igen! Har njutit av dina vackra blomsterbilder igen och din fina trädgård. Ett enormt jobb lägger ni säkert ned där.
Tack för Bollpil, som du skrev på min blogg. Jag visste inte vad träden hette, men har nu kollat på nätet och tror att du har rätt. Vackra är dom, runda och gröna.
Önskar dig en trevlig dag, med bra väder.
Kram!

UplayOnline sa...

Att du fortfarande har fjärilar ....


ทางบ้าน