fredag 1 september 2017

FULT OCH SNYGGT

Igår fick vi en massa mer gjort än vad jag skrev om eller visade på bild. Bl.a. så sprutade Rolle hela parkeringen framför huset samt ingången med ogräsättika. Ättikan räckte också till grussträngen utmed huset, men tog slut precis när han skulle spruta gruset till vänster om ingången. Vilket är fult!!

Nu vet ju både han och jag att ättikan inte på något sätt tar livet av ogräset helt, men den dödar i alla fall tovorna som kommit upp så man lätt kan gräva upp dom.

"Långrabattens" träd och buskar utmed vägen har nu beskurits klart, så nu återstår bara det tråkigaste - rensa ogräs!
Jag har en hel del snygga växter bredvid växthuset, så jag tyckte att en liten piedestal med blommor vid en hörna skulle passa in - även om min gubbe inte gillar den. Han tycker nämligen den hängande blomman är ful.....!?

Men eftersom sommarblommorna på piedestalen har en viss förmåga att få massor av trips när det är varmt, så har ställningen förvisats utomhus. Där är det inte alls lika skyddat och varmt, så där trivs ohyran inte lika bra. Och jag tycker i alla fall att den pryder sin plats!

På sidan av växthuset bland stenarna och dom snygga plantorna hade det naturligtvis kommit upp en massa ogräs som växt till sig otroligt snabbt och blivit riktigt högt.
Men allt det rensade Rolle bort. Tack!
Till skillnad mot den lilla piedestalen är stora träd på fel plats nått jag tycker är otroligt fult (se t.ex. kohagens i bakgrunden). Dom två granar vi sparade i parken  - som är nån typ av "ädelgran" -  har hitintills varit riktigt fina, men...nu börjar dom ta lite väl mycket plats.
Den här ovan är dock den som är snyggast av dom två och den är väl OK lite till, men sen måste den bort. Det är bara att hoppas att dom vackra -  och mindre träd - jag planterat har växt till sig då!

Något som däremot inte är fult är den vackra blåblommande frilandshibiskusen som växer i min "rosenfolly". Har sett på bloggen att hibiskusarna blommar för fullt överallt, men inte min. Alltså trodde jag att den inte skulle göra det i år. Men...nu såg jag en massa blomknoppar på den och hos dom skymtar man lite blått - så hoppet om den vackra blomningen har återkommit! 

Susie

5 kommentarer:

Ingrid sa...

Det blir säkert många vackra blåa blommor på hibiskusen!
Ha en fin helg!
Kram, Ingrid

HWIT BLOGG sa...

Så fint hos dig och jag måste också köpa ogräsättika kom jag på...
Härliga bilder som vanligt :)
Kram från Titti

Ölandsvindar sa...

Ja, här blommar min hibiscus och frilandsfuchsia för fullt i regnet. Nu väntar jag på att skäggbusken ska slå ut sina små blå blommor. Vi har en sådan där ångmaskin som vi kör över plattor och grusgångar. Ganska effektiv tycker jag. Luktar kokt ogräs lång väg. Det är konstigt när man upptäcker att allt PLÖTSLIGT har vuxit för mycket både på höjden och bredden. Vi har kört iväg många avkapade toppar och grenar till tippen i år och mer blir det framöver. Jag måste återerövra alla utsikter som fanns tidigare. Trist att bara se gröna blad och barr.
Kram /Kerstin

wiolettan sa...

Ogräsättika, det var något nytt för mig. Nu har jag ju ingen trädgård längre, men har ju bott i både radhus och villa och "jagat" ogräs. Men, den där ättikan var något nytt för mig. Hoppas att den fungerar bra för det kan vara jobbigt med ogräs och det sprider sig snabbt.
Du har som vanligt så fina bilder ifrån trädgården och alla växter. Jag sitter och njuter och insuper doften av blommor och grönska.
Har ni fått regn så det räcker?
Ha det bra.
Kram från mig.

Evas Kvarnaro sa...

Ni är så duktiga i trädgården, tycker att ni rensar ogräs hela tiden, nu borde det vara slut . . . tyvärr vill otyget bara upp. Vi har fått mycket regn i omgångar och då växer ogräset snabbt. Tycker mig se att allt blommande i trädgården börjar sakta tyna, det går mot höst eller det är väl höst nu,
fast jag håller krampaktigt fast vid sommaren.
Fullt och snyggt är olika i betraktarens ögon, eller hur?
Undrar om du vet vad den röda dubbel blommande solhatten heter, den 1:a bilden i mitt inlägg nu. Tror jag fick skickat en rot av dig en gång, älskar den.
Har ni gäster nu ?
Må väl/ Eva