onsdag 6 september 2017

JOBB OCH DJUR I TRÄDGÅRDEN

I morse skrev jag på Facebook att jag satt och väntade på att solen skulle titta fram och torka upp gräset så jag kunde gå ut och klippa det. Och det har jag alltså gjort nu!

Direkt efter lunch så orkade jag inte vänta längre, utan jag skickade ut Rolle att ta fram min åkgräsklippare och fylla den med bränsle. Allt för att se om det fanns så mycket bensin hemma att det skulle räcka.
Gubben min glömde nämligen att handla bensin igår TROTS att jag skrivit upp det på den medskickade listan. Men.....han hade glömt att ta med sig bensindunkarna!
Här ligger Santos och lyssnar efter motorljudet. Han är nämligen mycket duktig på att hålla sig undan när man klipper gräs. Vilket jag tycker är otroligt skönt!

Det här var precis efter det jag slutat klippa "innertomten", "förträdgården" samt runt garage och trädgårdsbod och solen hade kommit fram. Resten - alltså "parken" (se bild nedan) är Rolles "klippdomäner"!
Det tog c:a 2 timmar att klippa gräset (med åkgräsklipparen) och jag hann bli riktigt kall innan solen äntligen tittade fram. Det var så dags då när klippningen var klar!
Hade dock tänkt göra lite mer ute, men helt genomkall - trots dubbla tröjor - så förpassade jag mig inomhus igen. Rolle flyttade trädgårdsmöblerna fram och tillbaka, tog ut gräsklipparen och fyllde den åt mig, samt ägnade sig sen åt sitt favoritjobb; Målning!
Det är ju tyvärr så att med tiden så blir saker och ting lite chanserat. Speciellt utomhus. Dessutom var det så att vi tagit bort några saker - och där under såg det inte snyggt ut alls.
Så han fram med färg och pensel och kollade sen upp huset, både på framsidan och runt poolen.
Nu är det alltså snyggt igen.....

Sen tog Rolle med sig Santos på en miniprommis och då hittade han det här vackra lilla
lövet (se nedan).
Men han hittade fler saker än ett vackert löv. Han såg också den här syrsan som satt bredvid entrédörren - och den var så pass stor (från huvud till stjärt 5,5 cm) att vi ville ha en bild på den.
Men han hade också sett en äcklig fästing - lovar, ska inte visa bild på den - som kröp in i pälsen på Santos innan Rolle hann ta bort den. Så den fick vi ta inomhus.
Trots att han har fästinghalsband på sig, så får han minst en fästing på sig varje dag. Men det är ytterst sällan dom hinner bita sig fast som tur är!
Ibland blir man nästan förundrad hur vacker naturen kan vara. Titta på det hittade lövet och på den otroligt vackra floxblomman ovan - här behövs minsann ingen stylist precis!

Susie

7 kommentarer:

A Casa Madeira sa...

Nice to meet your blog.
The pictures are beautiful.
janicce.

Evas Kvarnaro sa...

. . . inte bara ibland, jag blir förundrad varje dag av det vackra i naturen.
Saker som jag sett många gånger i livet och inte tänkt på direkt, men nu på 'ålderns höst', hi hi . . . ser jag det med andra ögon, vad betyder det.
Jag tänker som så att i ungdomens glada dagar var det så mycket annat som fanns framför ens ögon - ja som kanske då var viktigare, men nu är kanske ögonen mer öppna på något vis och man har tid att glo, ha ha . . .
Det var mig en bamsing till syrsa, faktiskt riktigt fin och den satt kvar tills ni hämtade tumstocken, 'fniss'
Spelade den för er också, eller kunde ni höra syrsan spela, hi hi . . .
jag tänker på Zara Leander låt och du vet vilken.
Bladet var riktigt konstverk.
Är du galen Susie !? sitta 2 timmar på gräsklipparen, då får du skylla dig själv om du får ont.Kyla är inte bra för din rygg och ischias.
Japp jag är nu arg på dig, för du skulle sköta om dig sa jag ju . . .
Är man olydig blir 'mor Eva' sur. Gör inte om det tjejen . . . .

En puss till gullige Santos, (på den söta nosen).
Rolle tanka inte fullt i gräsklipparen åt Susie, hon måste pausa mellan varven.
Må väl/ Eva

Evas Kvarnaro sa...

Glömde nämna om den där solhatten i förra mitt inlägg.
Tack Susie för tipsen på solhattarna, då jag kollade på Google på de namnen som 'Cranberry' och 'Hot Papaya', visade det sig att bägge sorterna såg likadana ut. YES tänkte jag visst är det en 'Cranberry', med samma utrop sa jag om 'Hot Papaya'. Då blev jag verkligen fundersam och vet inte mer nu.
Vad och hur ska man göra nu ! ? För jag är tom och helt dum i den frågan.
Kram :)) :((

Maria sa...

Den där växten med små gula blommor hade jag där jag bodde förut. Dom kunde bli stora och vildvuxna men fina ändå. Ha en nyklippt gräsmatta är så fint tycker jag. Här har regnat i två dagar nu kanske det räcker snart.
önskar dig en fin dag/kram

wiolettan sa...

Härlig trädgård och så stor. Förstår att det tar sin rundliga tid att klippa gräset och det växer ju fort också, så rätt som det är så är det dags igen.
Visst är det så att naturen är vacker. Både träd, blommor och djur. Dina bilder visar verkligen på det.
Du är duktig på att fota och få fina skarpa bilder.
Syrsan, häftigt att få den på bild och lövet, så grant och annorlunda.
Din fina hund, så söt och klok den ser ut.
Ha det bra och varm kram till dig.

Maristela Guilherme sa...

Que lugar lindo!
A casa é muito bonita. Seu cão é muito bonito também.
É um privilégio morar neste lugar.
Parabéns,
bjs

Susie på Stjärnarve... sa...

Vilken vacker plats! Huset är mycket vacker. Din hund är väldigt söt också. Det är ett privilegium att leva på denna plats. Grattis, BJS

Översättning av mycket postiv kommentar från Brasilien!/Susie